10.000 stappen voor een goed doel
Situering?
Waarom geen actie organiseren die goed is voor je medewerkers én voor het goede doel? Zo kan je extra mensen overtuigen om deel te nemen, ook al vinden ze meer beweging niet prioritair op dit moment. En het zorgt tegelijk voor een goed imago.
Wat?
Stappen voor een maatschappelijk doel. Dat kan op verschillende manieren:
Gemeenten:
- (Korte) wandelingen maken met mindervalide mensen, oudere mensen, mensen met een beperking …
- Bewegen kan ook als ‘middel’ voor een andere motivatie: bv. om ouderen te helpen bij bepaalde taken (bv. tuinklusjes), wandelen naar sociaal geïsoleerde ouderen voor een wekelijkse babbel, samen wandelen naar buurtprojecten om een handje toe te steken, samen boodschappen doen …
- Wandelen met de honden die in een dierenasiel in de buurt verblijven (Kwispelstappers).
- Kinderen begeleiden van en naar de sporthal, school …
- Verzandelen.
Daarnaast kan je ook een grote stappenactie organiseren ten voordele van een goed doel dat de organisatie nauw aan het hart ligt. Hiervoor kan je de stappenregistratietool op www.10000stappen.be zelf gebruiken.
- Een gemeenschappelijk groot stappendoel of eindbestemming wordt vooropgesteld. Op de website kan je een route uitstippelen met dat einddoel: bv. stappen naar Calcutta.
- Bij het virtueel behalen van tussenmijlpalen en/of de eindbestemming op de website schenkt jouw organisatie een bepaald bedrag of hulpmiddelen aan een zelf gekozen goed doel.
- Of, de stad of de gemeentelijke diensten, ondernemingen en plaatselijke handelaars kunnen de deelnemers sponsoren voor de stappen die ze zetten. Voor elke stap die gezet wordt, gaat er een bedrag naar een goed doel.
Communiceren?
- Kondig de actie op tijd aan via verschillende communicatiekanalen.
- Organiseer een start- en slotevent (bekendmaking opbrengst).
- Zoek media-aandacht.
- Stuur een persoonlijk mailtje voor deelname, en ook herinneringen.
- Vraag aan partnerorganisaties om extra promo te voeren.
- Zoek ambassadeurs zoals bekende inwoners, diensthoofden, gemotiveerde inwoners/werknemers, diëtisten, thuisverpleegkundigen, huisartsen, kinesisten … om hun werknemers/cliënteel/patiënten aan te sporen om deel te nemen.
- Voorzie tijdelijke of permanente bordjes met stappenaanduiding.
- Voorzie een infomarkt met standjes van deelnemende partners.
Prijs?
- Budget voor campagnemateriaal van 10.000 stappen.
- Eventueel budget voor het gebruik van stappentellers.