Beweegtips

In een gezonde mix wissel je zitten, staan en bewegen af. Hoe je dat het best aanpakt, vatten we voor je samen in de 8 tips van de bewegingsdriehoek:

Zit minder lang stil en beweeg meer
Languit in de zetel of vaak aan de computer? Maar neen! Het leven is veel leuker als je in actie schiet. Gun je auto toch ook eens een dag rust en ga te voet die knolselder kopen in de winkel.

Stap voor stap
Wil je meer bewegen? Doe dat dan stap voor stap (heb je hem?). Je hoeft niet ineens een wereldrecord te verpulveren. Elk beetje beweging is beter dan niks. En valt het eens tegen of heb je een terugval? Dan gaat het een volgende keer vast beter. Geef niet op, want elk stapje vooruit telt!

Mix zitten, staan en bewegen
Als een gek gaan sporten? We houden je niet tegen. Maar een gezonde gewoonte is vooral ook dagelijks zitten, staan en bewegen afwisselen. Sta om het halfuur eens recht en ga zeer rock ’n roll wat water halen. Sta recht tijdens het telefoneren of ga je nieuwste bestelling met de fiets halen op het postkantoor.

Bewegen kan je overal
Meer bewegen, minder zitten. Je kan het eigenlijk overal doen. Niet alleen in je vrije tijd, maar ook als je op weg bent naar je werk of school. Ga je met het openbaar vervoer? Stap dan eens een halte vroeger af. Wie weet wie kom je tegen onderweg? 

En … actie! 
Zijn je achterwerk en je favoriete stoel de beste vrienden? Tijd om daar verandering in te brengen. Je kan beginnen met regelmatig recht te staan. En als je toch rechtstaat, waarom geen ommetje maken? Je hebt hierna zin gekregen om te wereld te veroveren? Prachtig! Wil je nog actiever en fitter worden, ga dan van licht intensief bewegen naar matig intensief bewegen. Dat betekent dat je sneller gaat ademen en je hart sneller slaat, maar niet buiten adem bent, je kan nog gewoon praten. Een mop vertellen kan dus nog.

Doe wat bij je past
Zitten, staan en bewegen afwisselen geeft je een goed gevoel. Om die gezonde gewoonte vol te houden, kies je best iets wat je graag doet. Doe je iets met volle overtuiging? Dan zet je makkelijker de eerste stap en hou je langer vol.

A (wo)man with plan
Af en toe wat bewegen, niet goed weten wanneer en hoe? Het maakt je gezonde trip een pak moeilijker. Het klinkt misschien nerdy, maar stel een plan op. Bepaal wat je gaat doen, wanneer, hoelang en met wie. Denk op voorhand ook eens na wat je bij mogelijke hindernissen zal doen. Een klassieker: wat als het regent net op het moment dat je aan je dagelijks ommetje wil beginnen?

Pas je omgeving aan
Nodigt je omgeving niet uit om te bewegen? Heel simpel: verander die dan. Dat kan door kleine ingrepen. Zet je wandelschoenen aan de voordeur, zo zie je ze altijd staan. Of leg je stappenteller op het nachtkasje zodat je ’s ochtends meteen weet wat te doen! Op die manier maak je een gezonde keuze net iets makkelijker.