Stop-week
Situering?
De STOP-week geeft een extra dimensie aan het 10.000-stappenproject dankzij de bijkomende focus op duurzame mobiliteit en milieu, naast gezondheid. Stappen en fietsen worden integraal in de kijker geplaatst als manieren om zicht te verplaatsen.
Wat?
De STOP-boodschap kan dienen als basis om mensen aan te sporen tot actief transport, inclusief stappen en fietsen (trappen). Hoe kan je dat stimuleren?
- Gemeenten:
- Zet in op mobiliteitsacties zoals De Week van de Mobiliteit, go with the velo … (www.weekvandemobiliteit.be).
- Kader deze actie ruimer binnen een gezonde publieke ruimte.
- Stimuleer actieve verplaatsingen voor voetgangers en fietsers:
- Realiseer woonerven, schoolstraten, fietsstraten, leefstraten, doorlopende straten, speelstraten, stapspots en zones 30.
- Voorzie een aangename omgeving, goede voet- en fietspaden en veilige oversteekplaatsen.
- Zorg voor stappenpijlen van 10.000 stappen in het straatbeeld.
- Zet in op fietsstallingen en fietsdeelsystemen.
- Ondernemingen:
- Zet in op mobiliteitsacties zoals:
- Week van de Mobiliteit (www.weekvandemobiliteit.be)
- Bike to Work www.biketowork.be
- Bezorg mensen een woon-werkrouteplan op maat volgens het STOP-principe.
- Promoot fiets- of stapvergoedingen. Hier vind je meer info.
- Voorzie stappensignalisaties van 10.000 stappen binnen jouw onderneming.
- Verdeel stappentellers onder je werknemers.
- Beloon mensen die zich te voet of per fiets verplaatsen met een stuk fruit, een fles water, een voetmassage …
- Organiseer een ‘Wandel naar je Werk-dag’. In Nederland, en overgewaaid vanuit Australië, is dit een jaarlijkse Nationale dag waarin Wandelnet heel Nederland oproept om (een deel van de afstand) naar het werk te wandelen. In Vlaanderen zijn we zover nog niet, maar je kan het gemakkelijk organiseren binnen je eigen onderneming!
- Zet in op mobiliteitsacties zoals:
Aantal stappen en aantal minuten fietsen (10 min. fietsen = 1.500 stappen) per dag kunnen geregistreerd worden in het online dagboek van www.10000stappen.be.
Communiceren?
- Kondig de acties op tijd aan via verschillende communicatiekanalen.
- Gebruik de campagnematerialen en communicatiemiddelen van de gekozen mobiliteitsacties (affiches en website van Week van de Mobiliteit, Bike to Work,…).
- Stuur een persoonlijk mailtje voor deelname, en ook herinneringen.
- Doe aan mond-tot-mondreclame via sleutelfiguren.
- Maak promo via sociale media.
- Koppel de actie aan een online stappenuitdaging.
Prijs?
- Deelnameprijzen mobiliteitsacties.
- Budget voor de druk van campagnemateriaal 10.000 stappen en mobiliteitsacties.
- Fietsvergoeding, door de werkgever in te brengen als (100% aftrekbare) bedrijfskost en zonder sociale lasten. Meer info hierover vind je hier.
- Een stapvergoeding is niet fiscaal aftrekbaar zoals een fietsvergoeding. Maar, de algemene vrijstellingsregeling inzake fiscale aftrek van de kosten voor woon-werkverkeer vermeldt ook het concept ‘ander vervoermiddel’. Verplaatsingen te voet van en naar het werk vallen onder dat concept. Werknemers die van hun werkgever een vergoeding krijgen voor hun dagelijkse wandeling naar het werk, kunnen dat bedrag dus fiscaal in rekening brengen. Deze vrijstelling is wel gebonden aan een maximumbedrag.
- Budget voor grotere aanpassingen in functie van veilig en actief transport.