Week of maand van de trap

Situering?

De trap nemen is gezond en een van de meest efficiënte – en voor een organisatie kosteneffectieve – beweegvormen om in te passen in het dagelijkse leven. Volgens studies doen verschillende eenvoudige ingrepen het trapgebruik toenemen.

Wat?

Trapgebruik aanmoedigen als dagelijkse beweging tijdens een leuke week- of maandactie:

  • Zorg voor ‘ambassadeurs’ die de mensen aanmoedigen om te trap te nemen.
  • Markeer de route naar de trap zeker met meerdere voetzoolstickers en signalisatiepijlen van 10.000 stappen. Succes verzekerd!
  • Hang leuke trapslogans naast en in de lift op openbare plaatsen (bv. ‘verbruik calorieën, geen elektriciteit’, ‘gratis fitness’, ‘tel je treden, goed voor lijf en leden’).
  • Verhoog de wachttijd bij de lift.
  • Maak de traphal aantrekkelijker door een heldere verlichting en te variëren met grappige posters, muziek, een nieuw laagje verf en foto’s of andere ideeën.
  • Voorzie een gezamenlijk ‘startschot’ voor de trapactie:  inhuldiging foto’s, stappentellers om uit te lenen, trappenloop, beloning voor wie de trap neemt … Zorg dat de leidinggevende(n) en de ambassadeurs het goede voorbeeld geven.
  • Organiseer een ‘slotevent’, bv. traplopen voor het goede doel of een heuse trappenwandeling tussen openbare gebouwen, in een onderneming, winkelcentrum, hotel of ziekenhuis.

Communiceren?

  • Kondig de acties op tijd aan via verschillende communicatiekanalen.
  • Stuur een ludiek, persoonlijk mailtje voor deelname en ook herinneringen.
  • Zorg dat zoveel mogelijk bedrijfsdiensten, openbare diensten, winkels, horecazaken ... meedoen aan de actie.

Prijs?

  • Voorzie budget voor de druk van het 10.000stappen-campagnemateriaal: affiches, folders, voetstickers en stappenpijlen.
  • Investeer in stappentellers om ze uit te lenen in jouw organisatie.