Hoeveel moet ik bewegen ?

Stappen is een heel laagdrempelige en goedkope vorm van bewegen. De Japanse onderzoeker Dr. Hatano toonde aan dat 10.000 stappen gespreid over een hele dag de gezondheid fundamenteel kunnen verbeteren. Je kan dus toch voldoende bewegen, ook al ben je nog niet klaar om te sporten. Een eenvoudige manier om dag in dag uit meer te bewegen is meer stappen zetten thuis, onderweg, op je werk en in de vrije tijd.  10.000 stappen per dag, of 8.000 stappen voor 65-plussers, is ideaal. 

Lijkt 10.000 stappen minder haalbaar voor jou? Introduceer met mondjesmaat meer beweging in je leven. Want élk beetje beweging is beter dan niks. Een kleine stap voor jou, maar een grote stap voor je gezondheid!

Waarom is bewegen gezond?

Bewegen is goed voor lichaam en geest. De voordelen zijn haast niet bij te houden. Iedereen vaart wel bij voldoende beweging. Of je nu man of vrouw, jongvolwassene of 65-plusser, arbeider of bediende bent. Bekijk alle gezondheidsvoordelen van beweging in mooie infographics.  

Meer stappen: hoe begin ik eraan?

Hoe tel ik mijn stappen?

Stappen tellen: eenvoudig, makkelijk en motiverend! De nieuwste gezondheidsapp op je smartphone? Beter een activity tracker rond je pols? Of is een klassieke stappenteller toch meer te vertrouwen? Er zijn verschillende manieren om je stappen te tellen. De stappenteller geeft je richtlijnen en feedback. Pas toch op je tellen. Verkies bij voorkeur een betrouwbare stappenteller boven diegene die je als gadget vindt bij ontbijtgranen of een ander product.

Maak gebruik van het voordelige 10.000 stappen-pakket dat naast een betrouwbare stappenteller, ook een handleiding en dagboekje bevat. Deze betrouwbare stappentellers zijn de Yamax Digiwalker (SW-200) of de Omron Walking Style (2.0 of 2.1). Ze zijn te verkrijgen bij thuiszorgwinkels, bij apothekers, in sommige supermarkten en bij bepaalde webshops. Als je geen nieuwe stappenteller wenst aan te kopen, kan je gebruik maken van de stappenteller die je hebt of van een app op je smartphone.

Hoe begin ik eraan?

  1. Meet je stappen gedurende een week.
  2. Bepaal je doel. 500 extra stappen per dag is een haalbare uitdaging.
  3. Hou dit minstens 1 week vol.
  4. Kies na elke week een nieuw doel.
  5. Maak van extra beweging een dagelijkse routine.
  6. Indien haalbaar voor jou: ga door tot je minstens 10.000 stappen per dag haalt (8.000 stappen voor 65-plussers). Onthoud ook: elke extra stap die je zet, is belangrijker dan het per se willen halen van 10.000 stappen!